Bakalárka - manažérske neduhy

Dobrý deň, pán Bilský. Som študentkou Fakulty manažmentu na UK v Bratislave. Píšem bakalársku prácu. Pri hľadaní inšpirácie som narazila na Váš web. Píšete tam zaujímavé veci. Rada by som využila to množstvo praktických skúseností, ktoré máte. Našli by ste si, prosím, čas a odpovedali mi na jednu (občas kladenú) otázku? Zaujímalo by ma, aké sú najčastejšie manažérske chyby, ktorých sa dopúšťajú slovenskí manažéri. Nechcem ale, nejaké akademické informácie, ktoré nájdem aj v učebnici. Chcela by som vedieť, ako to vyzerá z Vášho pohľadu, z Vašich vlastných skúseností.
Ak si na mňa nenájdete čas, pochopím to. Ale budem veriť, že mi odpoviete.
Ďakujem. Natália

*********************************************************************
Milá Natália. Dobrá otázka. Ďakujem.
Dúfam, že Vám moja autentická odpoveď nespôsobí v akademickom prostredí nejaké komplikácie.

V prvom rade musím povedať, že väčšina slovenských manažérov, ktorých som mal možnosť spoznať, sú šikovní, vzdelaní a príjemný ľudia. Sú na seba nároční a s nadšením vyhľadávajú každú príležitosť na svoje zlepšenie. Drvivá väčšina mojich skúseností z práce s nimi je veľmi pozitívna. Minimálne polovicu toho, čo viem, som sa naučil od nich.

Existuje ale aj množina manažérov, ktorí by potrebovali s kadečím pomôcť. Bohužiaľ, nie všetci si to uvedomujú a pripúšťajú. Ľahko ich spoznáte hneď na prvý pohľad. Vo svojej manažérskej pozícii trpia a/alebo trpia ľudia pod nimi. Pre každého z nich existujú riešenia. Pomoc sa k nim však nemôže dostať, kým si problém nepriznajú. Kým nespustia padací most a neotvoria bránu svojho hradu dokorán.

Tu uvádzam niektoré (nie všetky) neduhy, s ktorými sa u manažérov stretávam.

1. Ľudia sú takí, akí sú, nie sú takí, akí by mali byť
Niektorí manažéri používajú nebezpečný filter vnímania ľudí. “Ľudia sú takí, akí by mali byť.” Ten filter ich núti nesprávne predikovať a hodnotiť správanie všetkých naokolo. Takto z odstupu je každému jasné, že ide o spoľahlivý zdroj nedorozumení a opakujúcich sa sklamaní. Kto je z ľudí často sklamaný, ten “ho” má. Filter sa dá prepísať, ale chvíľu to trvá a chce to trochu práce.

2. Nepoznajú seba a nepoznajú svojich ľudí
Vravím samozrejme o hĺbke a kvalite poznania seba a svojich ľudí. O hraniciach, motívoch, možnostiach, plus súvislosti s predchádzajúcim bodom. Prípadne pozrite túto odpoveď na OKO.

3. Odmeňovanie
Nevedia ako a kedy odmeniť, či potrestať. Nerozumejú základným princípom odmeňovania a trestania. Nerešpektujú, alebo nepoznajú preukázané fakty o fungovaní ľudského mozgu. Preto ich konanie v tomto smere neprináša očakávané výsledky. Prichádza frustrácia, ako manažéra, tak aj jeho ľudí. Nehovoriac o peniazoch vyhodených v rámci nefungujúceho odmeňovania. A ešte výrok môjho obľúbeného čínskeho generála Sun Wu: “To, že tvoji muži nie sú bohatí neznamená, že o bohatstvo nestoja.”

4. Demotivácia
Často počúvame a čítame o tom, ako by mal manažér motivovať svojich ľudí. Z mojich skúseností však vyplýva, že odhaľovanie a odstraňovanie demotivácie je účinnejšie, trvácnejšie a efektívnejšie ako motivácia. Motivácia je ako šliapanie na plyn. Chce stále nový benzín. Demotivácia je ako zatiahnutá ručná brzda. Niekedy stačí iba odbrzdiť. Mám klienta, s ktorým sme pred piatimi rokmi začali pracovať na oživení jeho stagnujúcej firmy. Pri analýze som zistil symptómy demotivácie. Rýchlo, lacno a bezbolestne sme ich odstránili. Do plachiet sa okamžite oprel vietor a loď nabrala rýchlosť. Z pôvodne veľkého projektu zostal iba malý zlomok. Z malého zlomku vznikol vzrušujúci projekt. Najlepšie na tom je, že jeho účinky dodnes nijako nezoslabli.

5. Emócie
Nemajú pod kontrolou svoje emócie. Tak toto je príliš veľká téma na tento priestor. Asi sa k nej niekedy vrátim v samostatnom článku.

6. Kontrola
Nekontrolujú, alebo kontrolujú nesprávne. Sú manažéri, ktorí sa vyhýbajú tejto svojej povinnosti. Dôvody sú čisto emotívne, iracionálne. Vyhýbajú sa nepríjemným pocitom a dlho žijú v presvedčení, že beztrestne môžu. Keď sa už do kontroly aj pustia, tak pre nepríjemné pocity vykonajú kontrolu nesprávne. To je niekedy ešte horšie ako žiadna kontrola. Skôr, či neskôr sa im to samozrejme zvrhne. Náprava býva väčšinou bolestivá na oboch stranách.

7. Cesta
Nepracujú na sebe. Niekedy vnímajú získanie manažérskej pozície ako dosiahnutie cieľa, zavŕšenie cesty, konečnú odmenu. Iní na sebe prestanú pracovať, lebo nadobudnú pocit, že už im to ide, sú super a všetko zvládajú. Jedni i druhí prestanú cítiť potrebu pracovať na sebe. Nejaký čas to môže vyzerať, že si to naozaj môžu dovoliť. Aké naivné je prestať veslovať. Veď rieka stále tečie a tečie.

8. Výhody a príležitosti
Nevedia vyťažiť z výhod a príležitostí, ktoré majú.
Dôvodom býva často iba prevádzkové bahno, v ktorom sú až po uši a tak nevidia, čo by vidieť mali a mohli. Inokedy je to dominancia prevádzkového, alebo byrokratického prístupu. V prvom prípade hovorím o nemožnosti a v druhom o neschopnosti strategického pohľadu a myslenia. To spôsobuje, že výhody, ktoré majú vôbec nevidia. Nemôžu a nevedia ich využiť. Jednou rukou hrdinsky tlačia káru a druhou ťahajú koňa. Naviac ešte očakávajú, že ich za to hrdinstvo a nasadenie, skôr, či neskôr niekto pochváli a odmení. “Čo sa tu ja namakám a nikto si to neváži.”

9. Zrkadlá
Vyhýbajú sa zrkadlám. Nechcú vidieť pravdu. O sebe, o svojich ľuďoch, o konkurentoch, o číslach. V rámci svojej “psychohygieny” nechcú vidieť realitu. Cítia sa lepšie vo svojich ilúziách. Na zrkadlá, či už sú to ľudia, alebo čísla, reagujú odmietavo až podráždene. Niekedy dokonca agresívne. Stalo sa mi, že ma klient požiadal o pomoc. Uvedomoval si teda, že má problém. Reagoval však nepriateľsky na každé zrkadlo. Na svoju účtovníčku, ktorá mu poslala čísla. Na šéfa skladu, ktorý mu popravde odpovedal na otázku. Chcel riešenie, ale nevedel ho akceptovať, ak vyzeralo inak, ako si predstavoval.

10. Insitný manažment
Insitný manažér má naivné predstavy o manažmente. Týka sa to prirodzene najmä začiatočníkov. Ich predstavy pochádzajú zo seriálov, filmov, románov. Je to ako keď si niekto kúpi šteňa Nemeckého ovčiaka iba preto, že sa mu páči komisár Rex.
Často si svoje predstavy vytvárajú na základe rozprávania salónnych manažérov túžiacich po pozornosti spoločnosti. Občas ma zaskočí, aké hlboké korene dokážu niektoré nezmyselné predstavy zapustiť.

Nech sa Vám bakalárka vydarí.
Juraj