Občas kladené otázky

Občas Kladené Otázky (OKO)

Občas mi kladiete otázky Vy - moji klienti, priatelia a návštevníci tohto webu.

Občas si kladiem otázky sám.

Občas mi nejaké položí život.

Občas na ne hľadám odpovede.

Občas ich nájdem.

Občas si iba myslím, že som ich našiel.

  1. Ľudia nie sú takí, akí by mali byť

Manažéri posudzujú ľudí (aj seba) cez svoju skreslenú šablónu. Lebo je to jednoduchšie.


  1. Odmeňovanie

Nevedia ako a kedy odmeniť, či potrestať. Nerozumejú princípom odmeňovania a trestania.


  1. Demotivácia

Všetci stále dookola píšu o motivácii. Odstráňte demotivačné faktory a ušetríte 95% nákladov na motivačné programy.


  1. Emócie

Nemajú pod kontrolou svoje emócie. Nerozumejú emóciam svojich ľudí. Boja sa emócií svojich ľudí.


  1. Kontrola

Nekontrolujú, alebo kontrolujú nesprávne. Dôvody sú vždy emotívne, iracionálne. Na zmenu potrebujú pomoc zvonka - kouča.


  1. Prestanú na sebe pracovať

Získanie manažérskej pozície vnímajú ako dosiahnutie cieľa, konečnú odmenu. Potom nereagujú včas na okolité zmeny.


  1. Bojujú so stresom

Nechápu, že stres je v pohode, ale boj je problém.


  1. Neťažia z výhod a príležitostí.

Často o nich ani nevedia, lebo vyzerajú inak ako očakávajú.


  1. Vyhýbajú sa zrkadlám.

V rámci svojej “psychohygieny” nechcú vidieť realitu. Majú podvedomý strach zo zlyhania.


  1. Sú príliš mäkkí, alebo naopak tvrdí

Vedia o tom, trápia sa tým. Bojujú namiesto toho, aby to vyriešili.

Juraj

Som váš stály spoločník.

Som váš najväčší pomocník alebo najťažšie bremeno.

Budem vás postrkovať nahor alebo vás stiahnem do priepasti.

Som vám plne k službám.

Polovicu svojich záležitostí mi môžete pokojne prenechať

a ja ich urobím rýchlo a správne.

Som ľahko ovládateľný.

Stačí byť ku mne neústupný.

Ukážte mi presne ako čo treba urobiť

a po niekoľkých lekciách to budem robiť úplne automaticky.

Som služobníkom všetkých veľkých pánov

a žiaľ i všetkých ich zlyhaní.

Veľkých som ja urobil veľkými.

Tí čo zlyhali, zlyhali mojou vinou.

Nie som stroj

i keď pracujem ako stroj s ľudskou inteligenciou.

Môžete ma dohnať k úspechu, alebo ku skaze.

Mne je to jedno.

Vezmite si ma, trénujte ma, buďte ku mne neústupní

a položím vám k nohám celý svet.

Buďte ku mne ohľaduplní

a ja vás zničím.

Chcete vedieť kto som?

Som zvyk !

Anonym

I.

Netolerujte žiadne chyby. Každej chybičke venujte náležitú pozornosť a urobte z nej odstrašujúci príklad pre ostatných, aby sa z nej všetci poučili. Iba tak zabránite robeniu chýb.

II.

Ignorujte dobré výsledky, berte ich ako samozrejmosť. Za to sú predsa ľudia platení. Reagujte podráždene na každý drobný nedostatok. Nech si nemyslia, že práca je zábava.

III.

Pokiaľ ide o kritiku, tak nikdy nezaváhajte. Nebojte sa sarkazmov. Nezabudnite, že kritika je najlepšia cesta ku korekcii. Okrem toho, ľudia sú povinní prijímať vašu kritiku konštruktívne. Veď nie sú malé deti.

IV.

Nezabudnite sa správať za každých okolností povýšenecky. Najmä pred inými ľuďmi dávajte jasne najavo, kto je šéf a kto musí koho poslúchať. Ten krásny pocit si predsa zaslúžite. Čo ste sa museli namakať, kým ste to dotiahli až sem.

V.

Neváhajte ľuďom čokoľvek nasľubovať a vyvolávať v nich pozitívne očakávania aj keď viete, že sú falošné. Veď čo iné vám zostáva, keď okamžite potrebujete ich plné nasadenie? A potom vám už aj tak nič nemôžu. A aká je to len zábava, keď vám na to stále a znova naletia. Uvedomte si, o koľko vy musíte byť šikovneší, inteligentnejší a celkovo schopnejší ako oni, aby vám to vždy prešlo. Wow!

VI.

Bez hanby si privlastňujte výsledky práce iných. Veď bez vášho správneho vedenia by ich aj tak nikdy nedosiahli. Okrem toho, iste by ste našli viaceré chyby, ktoré pri tom urobili.

VII.

Nestrácajte čas a energiu tým, že by ste svojich ľudí v niečom podporovali, alebo ich v slabej chvíli podržali. Mohli by si na to zvyknúť a vy by ste sa nemohli venovať dôležitejším veciam. Oni sú tu predsa na to, aby podporovali vás.

VIII.

V žiadnom prípade sa nesnažte ovládať svoje emócie. Ako šéf predsa môžete kričať kedy chcete a na koho chcete. Keď je vám veselo, dávajte to jasne najavo. Nech všetci vidia, že ste milý človek. Keď máte zlý deň, buďte viditeľne podráždený, aby všetci vedeli, že vás dnes nemajú s ničím otravovať. Časté striedanie emócií iste nie je na škodu, keďže vašich ľudí udržiava neustále v strehu a neistote. Náladovosť predsa patrí k veľkému šéfovi tak, ako sako a kravata.

IX.

Mali by ste neochvejne veriť tomu, že sami najlepšie viete, čo vaši ľudia chcú a potrebujú. Určite sa ich na to nepýtajte, vniesli by vám do toho zmätok. Takáto neuvážená komunikácia by v nich mohla vyvolať milnú predstavu, že vás zaujíma ich názor. To by sa vám mohlo v budúcnosti škaredo vypomstiť.

X.

Pre váš dobrý pocit z poriadku a absolútnej kontroly stanovujte normy a smernice, ktoré nemajú pre prácu vašich ľudí žiaden význam. Nastavte a dôsledne kontrolujte množstvo detailných pravidiel. K ich dodržiavaniu ľudí donúťte, aby vedeli kde je sever.

Váš Konštantín Demotivátor

Som manažérka neveľkého tímu. Celý život neúspešne bojujem so svojimi emóciami. Bojím sa, že to ohrozuje moju pozíciu. Viem, že sa odo mňa očakáva, že mám takéto veci pod kontrolou. Tvárim sa, že áno. Ale nemám. Viera


Chápem. Mať svorku silných psov, ktorí si robia čo chcú, je utrpenie.

Navyše píšete, že s nimi bojujete. Tak to je peklo. Kde na to beriete energiu?

Za všetko, čo vyvedú nesiete zodpovednosť.

Mať svorku silných psov, ktorí Vás neúnavne chránia a uznávajú ako svojho vodcu je super.

Byť Alfa a bez boja, to je cool.

Až keď spoznáme ich anatómiu, pôvod a inštinkty, môžeme začať s výcvikom.

Čo na to vravia Vaše emócie?


Juraj

Aký potenciál má slovo?

Nesmierny. Veď na počiatku bolo slovo.

Mierim na oddelenie ľudských “zdrojov”.


Pojem “zdroje” stavia medzi zamestnancom a zamestnávateľom múr. Viem to. Ľudia mi o tom na tréningoch hovoria. “Potenciál” otvára v tom múre portál. Začína príbeh pozitívnych zmien na úrovni emócií.


Abraka dabra a máme tu oddelenie ľudského potenciálu.

Váš hodnotiaci pohovor by ste absolvovali so špecialistom pre Váš potenciál.

Nie pre niečie zdroje. Moje zrkadliace neuróny spúšťajú príjemný pocit.

Cítim pozitívnu zmenu mentálneho postoja, prichytil som sa, že sa usmievam.


Vy viete, ako to vyzerá vo firme, kde sú priaznivé podmienky pre život pozitívnych emócií.

A určite viete aj to, ako to vyzerá vo firme, kde sú priaznivé podmienky pre život negatívnych emócií.

Juraj

Istý mladý muž sa túžil stať žiakom legendárneho mudrca - svätého muža, ktorý žil na vysokej hore. Prišiel za mudrcom a požiadal ho, aby ho prijal za svojho žiaka.

Mudrc sa chcel presvedčiť, či je odhodlanie mladého muža naozaj pevné.

Preto mu dal úlohu, ktorú ak splní, stane sa jeho žiakom.

Mladík sa potešil. Na prvé počutie bola úloha jednoduchá.

Mal mudrcovi priniesť rastlinu, ktorá nie je ničím užitočná.

Mladík zbieral rastliny a každého koho stretol sa vypytoval na ich využitie.

Usilovne hľadal tú správnu, ale nájsť ju nie a nie.

Po čase mal problém zapamätať si všetko čo už počul. A tak si rastliny kreslil a poznatky o nich zapisoval.

Jeho odhodlanie stať sa mudrcovým žiakom bolo veľké, preto v hľadaní pokračoval napriek neúspechom.

O 25 rokov neskôr sa náš hrdina opäť postavil pred mudrca.

Ten naň už dávno zabudol. Myslel si, že to vzdal ako všetci ostatní.

On ale teraz stál pred ním a prosil o odpustenie. Nedokázal splniť úlohu a ukázal mudrcovi svoje kresby a zápisky.

Keď si ich mudrc prezrel, pokľakol pred kajúcnika a povedal:

“Teraz si ty majstrom a ja ťa žiadam, aby som mohol byť tvojim žiakom.”

V tej chvíli náš, už nie mladík, precitol a pochopil.

Každý jeho neúspech na ceste bol v skutočnosti objavom.

Jeho kresby a zápisky sa stali základom tradičnej indickej medicíny Ayurvédy a on jej zakladateľom. Vraj.


Riadim tím 10 obchodníkov. Chcú sa naučiť pracovať s problémovými zákazníkmi. Viete nám s tým pomôcť? Roman

Je výborné, že myšlienka vzišla priamo od Vašich ľudí.

A áno viem Vám s tým pomôcť.

Spolu zvládneme ľudský faktor všetkých Vašich projektov.

Kto je problémový zákazník?

Ľudia nie sú takí, akí by podľa nás mali byť.

Je to zákazník, ktorý má problém?

Pomôžme mu ho vyriešiť.

Je to zákazník, ktorý hľadá vo všetkom problém?

Možno sa iba bojí, je neistý. Dajme mu pevnú zem pod nohy. Presvedčme ho, že je s nami v bezpečí. Ak to nedokážeme, kto tu je problémový?

Je to zákazník, ktorý sa donekonečna na niečo vypytuje?

Prečo slepec klope paličkou? Predstavme si, že Vám zaviažem oči. Dám Vám do ruky paličku a pošlem Vás cez križovatku plnú áut, ktorú ste nikdy pred tým nevideli. Nielenže budete paličkou klopať, ale ňou asi budete divoko mávať na všetky strany. A nie preto, že ste problémový.

Ako vám pomôže človek, ktorý stojí pri Vás, iba sa prizerá a myslí si: „Pre Boha, čo tam ten s tou palicou šaškuje, ešte niekomu ublíži. Robí problémy.“

Je to zákazník, ktorý sa správa, či pýta inak ako je obvyklé?

Nie sme všetci vymodelovaní podľa jednej šablóny. Človek s iným pohľadom na svet nám môže pomôcť odhaliť veci, o ktorých sme doteraz netušili. Buďme empatickí a trpezliví. Možno sa aj niečo naučíme.

Je to zákazník, ktorý sa k nám správa nedôverčivo?

Nekúpil nás. Maslo je na našej hlave.

Je to zákazník, ktorý sa nie a nie rozhodnúť?

Málo sme zaujali, málo sme nadchli. A možno sme sa toho o ňom zatiaľ dozvedeli málo. Možno sme sa oň málo zaujímali. Zákazník, o ktorého sa nezaujímame bude pre nás vždy problémový.

Je to zákazník, ktorý sa stále vracia k už zodpovedaným otázkam, vyriešeným problémom?

Problém je vyriešený vtedy, keď je riešenie jasné všetkým. Kým sa tak nestalo, práca toho, kto mal odpovede a riešenia priniesť nie je dokončená. Kto je tu zdrojom problému.

A takto môžeme pokračovať ešte dlho.

Ak sa často stretávame s problémovými zákazníkmi a chceme vedieť odkiaľ sa stále berú, pozrime sa do zrkadla. Možno tam niekde majú hniezdo.

Juraj

Existuje vzťah medzi pestrosťou tímu a jeho schopnosťou riešiť komplexné úlohy. Čím je skupina rôznorodejšia, tým väčší je jej potenciál nachádzať originálne riešenia neštandardných a zložitých úloh.

Schopnejší jedinci sú prirodzene sebavedomejší, slobodnejší (v zmysle menej ochotní prispôsobovať sa). Majú silnejšiu vnútornú motiváciu, ale aj ego. Sú háklivejší na osudy svojich názorov. Bývajú súťaživejší. Každá minca má dve strany.

Na to, aby bol takýto potenciál využiteľný je potrebný aj schopný manažér. Slabý manažér nedokáže v takejto skupine zabrániť rozvratu. Monotónna skupina sa riadi a udržiava ľahko a jednoducho. Zvláda však iba jednoduché, rutinné úlohy. Slabý manažér si buduje monotónny tím. Bolo by mrhaním času a energie stavať na rutinné úlohy rôznorodý tím.

V reálnom svete nemôžeme očakávať, že akýkoľvek projekt prebehne hladko, bez komplikácií. Výborne tento jav popísal Carl von Clausewitz vo svojom diele Vom Krieg, kde ho nazýva "Frikcia". Monotónny tím nebude schopný na tieto komplikácie reagovať.Ak teda chcete víťaziť, budete potrebovať rôznorodý tím. A samozrejme tomu primerané manažérske schopnosti.

Peknú analógiu k tejto téme uvádza Miyamoto Musashi (1584 - 1645) vo svojej legendárnej Knihe piatich kruhov.

Pri stavbe domu musí majster vybrať správne drevo. Rovné stavebné drevo dobrého vzhľadu a bez uzlov sa používa na vonkajšie stĺpy, rovné drevo s malými chybičkami na vnútorné stĺpy. Najkrajšie drevo, aj keď trochu slabšie, sa používa na prahy, parapety, dvere atď. Dobré, silné drevo, aj keď horšieho výzoru a s viditeľnými uzlami, je na stavbe, aj keď iba diskrétne, tiež dobre využiteľné. Drevo slabé, škaredé a samý uzol poslúži dobre, ako lešenie a nakoniec na kúrenie. Rovnako majster tesár prideľuje svojim ľuďom prácu podľa ich schopností. Ak prednosti aj obmedzenia svojich ľudí dobre pozná a prácu medzi nich správne rozdelí, tak bude jeho dielo dobré.

Juraj

Kto sa prekážkam vyhýba, pravdu o sebe nepozná.

Kto nepozná pravdu o sebe, ten prehrá každú bitku.

Veľa si myslí, no málo vie.

Sám sebe je nepriateľom a netuší o tom.

Vyhýbame sa prekážkam, lebo sa bojíme toho, čo by sme sa o sebe mohli dozvedieť.

Bojíme sa poznať pravdu. No najviac sa bojíme, že ju budeme musieť prijať.

Rozprával som sa s bezdomovcom. Jeho život bol plný prekážok. Nikdy nedostal žiadne príležitosti. Vo svojom príbehu bol obeťou. Život k nemu nebol fér. Myslel to vážne.

Asi mu nikto nepovedal, že príležitosť je ctihodná dáma. Robí drahoty, tvári sa ako prekážka. Chce odradiť slabochov. Hrozí sa predstavy, že by ju dostal taký, čo si ju nezaslúži. Hľadá náruč toho, čo o ňu zabojuje.

Čítali nám to už v rozprávkach. Najskôr zabi draka, potom dostaneš princeznú a pol kráľovstva. Zľakni sa draka a o princeznej môžeš už iba snívať.

Ak vidíš len draka, si obeť. Ak cez draka vidíš princeznú, si hrdina.

Juraj

Prečo neškolím

Pri školení odovzdáva školiteľ poslucháčom vedomosti. Pri tréningu tréner vedomosti doluje zo svojich zverencov a pomáha im spájať ich novým spôsobom. Podnieti ich použiť správne, správnu vec, v správnej chvíli. A tým prepísať staré matrice.

Na školenie o bicyklovaní prinesie školiteľ obrázky bicykla. Pri tréningu svojich zverencov vysadím na bicykle. V prvom prípade môžu zaspať, v tom druhom si môžu odrieť koleno.

Na školení pôjde o to, čo dostanem do Vašich ľudí. Na tréningu pôjde o to, čo dostanem z nich. Školenie je najmä o téme. Tréning je o zverencovi, cieli a ceste.

Juraj